lördag 18 april 2015

 Axelvaddarna, sömmarna, stilen




Jag kan inte tänka mig något elegantare än en klänning eller dräkt från 40-talet. Det är stil! Mitt under krigstid och tygbrist skapades ett nytt mode. Kvinnorna kortade 30-tals klänningarna för att få dem mer funktionella. Arbetslivet kallade. Det fanns tydligen också regler för hur mycket tyg som fick användas, eftersom krigsindustrin behövde sitt. Kjolarna var smalare än tidigare och axelvaddar kompletterade den strikta, men ack så kvinnliga, looken. 

"Rosie the Riveter" skapades för att uppmuntra kvinnorna att arbeta inom krigsindustrin.



Det är troligen så att kvinnorna jublade när "The New Look" skapades på 50-talet med smal midja, färggranna tyger och vida kjolar, men jag fascineras mest av 40-talets stilrena, enfärgade plagg. Dessutom bryr jag mig inte alls om 50-talets så kallade getingmidja...

Jag älskar filmer som utspelar sig på 40-talet. Då får man dregla över detta vackra mode. "The Imitation Game" - kanske årets bästa film. Kan man få tips på flera filmer som denna?



Solen vågar inte visa sig denna kalla vår. Dags för en tekopp och "Summertime" av Billie Holiday. Då kanske det går att drömma sig bort till heta sommarnätter...











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar