måndag 6 april 2015

Bokskatten på mommos vind


H.C. Andersens sagosamling

Den största skatten på mommos vind var en låda med böcker. Allt från sagoböcker till Kitty och Biggles. Jag slukade dessa böcker och läste dem om och om igen. 

Första skolåret drabbades jag av alla barnsjukdomar som fanns, nästan. Mässlingen, påssjukan, röda hund, scharlakansfeber. Jag var ständigt prickig i nästan ett helt år. Men jag hade hunnit lära mig en sak första skolhösten; jag kunde läsa. Böckerna blev mitt käraste sällskap när jag låg i sjuksängen. Jag minns att mina föräldrar lånade två stora sagosamlingar på biblioteket. Kanske Tusen och en natt? Jag har ett foto där jag ligger nerbäddad och läser i en enorm bok. Minns ännu känslan av spänning - en helt ny värld!

Mommos bokskatt bestod av min mors och hennes syskons ungdomsböcker från tidigt 50-tal. Jag var speciellt fascinerad av den tecknade serien Pelle Snusk som handlade om en pojke som vägrade låta klippa naglarna och dom växte sedan ut som långa trädrötter på Pelle. Det var väl meningen att små oskyldiga barn skulle skrämmas till lydnad av dessa sedelärande berättelser. Jag kände mest nyfikenhet inför de makabra historierna. Det fanns också en flicka som lekte med tändstickor och så fattade hennes klänning eld och hon brann upp. Två katter sitter och gråter vid askhögen på slutet. Jag minns att jag tyckte synd om katterna.

I mommos boklåda fanns även Pippi i Söderhavet och en spännande saga om en prinsessa som flydde genom en skog och halkade på en spång. Där fick man utöka sitt ordförråd! Prinsessan hette Esmeralda och därav fick älsklingskatten bära det pampiga namnet Esmeralda. Den katten var seg. Hon levde över tjugo år.

Jag hade nyutgivna Kittyböcker i min bokhylla, men inget gick upp mot de gamla Kittyböckerna. Kitty var mycket snyggare på de gamla pärmarna; snyggare frisyr och kläder. Jag och mina  kompisar funderade mycket över varför hennes hårfärg ändrade hela tiden. Det fanns också en bokserie om en häftig tjej som hette Lotta. Hon gjorde bort sig hela tiden. Det var kul.

Jag vet inte hur böckerna i mitt liv påverkat mig, men de har absolut gjort livet mer spännande! Tänk Hemliga trädgården, Black  Beauty, Narnia, Muminböckerna...

Många år senare fick jag nya aha-upplevelser utav litteraturen. Jag fick möjlighet att upptäcka Emily Brontes Wuthering Heights (helt magisk) och förlorade mig i Kafkas mardrömsvärld. Jag läste ryska författare som kändes konstiga och märkte att jag tyckte om det. Litteraturupplevelserna har definitivt berikat mitt liv. Ganska mycket tack vare bokskatten på mommos vind...


Pelle Snusk http://www.wenner.net/?artikelid=B874



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar