lördag 11 april 2015

Vintage vindar




Vintageklänningarna vädrar sig i vårsolen. Observera färgkodningen! 

Tyvärr ger våra Österbottniska vindar inte mycket i vintageväg. Det mesta återanvändes hos oss under 40- och 50-talen. Dessutom fanns inget överflöd av klänningstyg direkt. De flesta av mina klänningar har sitt ursprung i USA och är införskaffade från Etsy eller Ebay. Jag har lärt mig vad mitt midjemått är i inch. Det måste man veta!

Ebay är den billigare varianten, eftersom man kan bjuda på plagget och har man is i hatten har man vett att sluta bjuda när priset övergår ens budget. Man kan dock räkna med att stiga upp mitt i natten, eftersom de flesta buden läggs de sista minuterna innan tiden går ut och Ebay följer amerikansk tidszon.

Stockholm är säkerligen ett mekka för dom som vill göra second hand fynd. Har man ärende till Stockholm kan man fynda i de många second hand affärer som finns på Söder. Beyond Retro inte att förglömma! Bra prisnivå där också. Den som vill dregla över vackra, men ack så dyra, vintageklänningar kan kolla in webbsidan www.adoredvintage.com

Även Helsingfors har sina pärlor, Mekkomania, Play It again Sam, Frida Marina och Ansa för att nämna några. Om du inte har möjlighet att besöka dessa så går det att handla via deras Fb sidor. Åbo har en intressant affär nämligen Vintage Eijas, vilken jag kommer att besöka om ett par veckor.

Våra lokala loppisar har sällan äldre vintage än 70-talare. Men aldrig vet man vilka fynd man kan göra. Det är charmen med loppisar!
Tyllklänning från 50-talet (Ebay)



Älsklingen - 1930-tals rayon klänning  (Etsy)
Rayon klänning oanvänd 40-tal (Ebay)



























1940-tal chartreuse rayon (Etsy)

Gingham klänning med bolero 50-tal (Ebay)





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar