onsdag 17 juni 2015

Äggjakt och midsommarplaner


I väntan på varmare väder tog vi en tur till kära grannstaden Vasa. Min målsättning var att finna nya äggkoppar, eftersom alla våra gamla äggkoppar försvunnit en efter en likt Tio små negerpojkar. Vi äger för tillfället endast en äggkopp och eftersom vi gillar kokt ägg i vår familj blir det slagsmål om dyrgripen varje morgon. Så kan vi inte ha det, tänkte jag. Till min förvåning fann jag inte en enda utav dessa nödvändiga köksartiklar i stadens välsorterade butiker. Äter inte folk ägg längre? Kanske äggförtäring är helt ur tiden?

Dessa äggkoppar må vara urgamla, men känns lite för påkostade för oss...

Jag fann alltså inte det jag sökte, men jag fann en fräck klänning vid Indiska. Den affären har en förmåga att leverera ibland. Dessutom var priset nedsatt. Vem vill ha en klänning med stora gröna rosor? Det vill jag. Dessutom passar den så bra med tröjan som min mor stickade till sin gammelmormor. Tadaa!

Passade också på att besöka ett loppis. Mitt favoritloppis hade tyvärr stängt på grund av flytt, men det nästbästa var helt acceptabelt. Vid detta laget hade jag glömt mina äggkoppar och fokuserade på annat. Resultatet blev ett rart krydd- och vinägerställ från 1920-talet. Stod det i allafall på lappen som följde med. En flaska saknas, men dylika brukar kunna dyka upp på loppisar titt som tätt. Kanske inte så användbart, men dekorativt. Jag gillar silver och glas i inredningen. 

Broderade dukar kan jag inte motstå. Följaktligen fick en dylik följa med hem. En vacker duk förgyller vilken grå vardag som helst! Till min egen stolthet gick jag ståndaktigt förbi den stora vita porslinskatten för 20 euro. Istället hittade en vit blus med puffärmar och krås vägen till mitt hjärta och min korg. Tittade också på en mängd antika bruksföremål. Det är alltid intressant att gissa vad de använts till. I min ungdom jobbade jag en sommar som guide på en hembygdsgård. Eventuellt har något blivit kvar i minnet trots att det är mycket länge sedan.


Ny duk och kryddställ till växthuset


Snart stundar midsommarafton. Dags att planera lämplig klädsel för aftonen. Klänning ska det vara på midsommar! Kallt ja, men det finns strumpbyxor och yllebyxor om nöden så kräver. Jag har en turkosblå älskling som jag ännu inte haft tillfälle att använda. Denna är köpt i Åbo hos Vintage Eijas. Bröllopsklänning från 50-talet minsann. Den känns dock inte helt rätt för grillparty.


Föll för kragen

Tror nästan att det blir denna lediga 1940-talsklänning i bomull som jag nyligen köpte via en Facebook grupp. Den känns somrig och fin. Den kör vi på!


I väntan på midsommarfirandet en bild på vallmoknoppar i kvällssol...
Kvällssol. Bortse från mannens strumpor på tork.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar