torsdag 4 juni 2015

Nostalgi del 2



På detta foto var jag ungefär 6 år. Jag gillade redan då att klä mig i vintageplagg. Klänningen hade jag hittat på mommos vind och den har tillhört min mor eller mina mostrar. Den var gul och småblommig med en alldeles underbar volang framtill. Undrar om den finns kvar någonstans? Sist jag såg den satt den på en av mina nallar. Hittar jag nallen, så hittas klänningen. Hunden är min mosters hund Daisy. En envis varelse som gjorde att mina promenader med mommo företogs i snigelfart. Detta bidrog säkert till att jag kom att fördra katter! På fotot ser vi i allafall ut som såta vänner.

Sommarkvällen inbjöd till en nostalgivandring genom vår lilla stad. Mycket har förändrats genom åren. Stockmans café där vi gillade att fördriva tiden är borta för länge sedan, liksom flera av de små trähusen i centrum med grill och biograf. Ändå finns det små detaljer som jag minns från min barndom, t.ex. huset med utsmyckningar som ser precis ut som ett slags kex som jag gillade. Minns inte vad dom hette.

Fin detalj



Älskar när saker bibehålls som de alltid har varit, som denna reklamskylt utanför en legendarisk musikaffär. Det bidrar till charmen i en stad. Musikaffären är öppen på begäran.




Som barn bodde jag i närheten av Skolparken. Den var en utmärkt lekplats med sina spännande stenbelagda stigar bland blommor och träd. Där fanns också en önskebrunn. Såg till min glädje att ännu glimmar slantar på brunnens botten.



Önskebrunn




Dricksfontän med intressant gallerförsedd grotta i bakgrunden. Vi barn fantiserade vilt om björnen eller lejonet som bodde där.


Denna gång avslutas vandringen vid Strengbergs klocka. Det runda klocktornet ses som en symbol för industrialismen i vår stad. Som barn tyckte jag att den såg ut som en gammaldags dykarhjälm. Något pampigt är det i allafall över den gamla tobaksfabriken där doften av tobaksbladen ännu sitter i väggarna.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar