söndag 28 juni 2015



Rötterna och grenarna


Det blommar i mormors trädgård som hon älskade.

Jag tror att det är viktigt för oss att veta varifrån vi kommer och hur våra äldre släktingar har levt, älskat och arbetat. Det känns bra att hålla gamla bruksföremål i sin hand och tänka på att detta redskap har min morfars far tillverkat och denna duk har min morfars mor broderat  omsorgsfullt och under många timmar. Det känns tryggt. 

Samma trygghetskänsla som jag får av att bära mina vintageklänningar får jag när jag besöker min mormor och morfars hemgård. När de ännu var i livet så samlade de ihop  gamla redskap och övriga bruksföremål som fanns sparade på gården från lång tid tillbaka. Min morfar tyckte om att berätta om sakerna  och vad de använts till och vem som tillverkat dem. Vi är tacksamma för allt de sparat för eftervärlden. Det ger oss en bra bild av hur äldre generationer levde. Nu är det vi som ska föra kunskapen vidare till nästa generation så att de också lär känna sina rötter och tryggheten i dessa.


Bagarstugan (Bagastugo) där man bakade sitt bröd i en rejäl ugn. Sommartid flyttade man gärna ut i denna svalare byggnad. 



Öppna spisen i bagarstugan och en mycket gammal barnvagn. Bakom barnvagnen finns en trägunga som hängde i taket. Praktiskt när modern skötte sina sysslor i hemmet.


Charmiga fågelburar


Älskar den mintgröna  färgen

Av någon orsak känns gamla föremål så mycket charmigare än nya. Kolla bara färgen på den gamla vågen och kaffepannan!




Vi reser tillbaka hundra år i tiden. Inga tekniska prylar men en bok och ett milt solljus som strömmar in genom ett fönster. Lugnet.






Så värst mycket fritid fanns säkert inte. Arbetet kallade. Allehanda redskap för att ta hand om bondgårdens produkter; mjölken, säden, köttet.





Och den andliga spisen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar