onsdag 3 juni 2015

Vita frun








Den nya klänningen. Denna kommer från New York och härstammar från 1920-30-talet. Den är handgjord i bomull, "cotton eyelet", dvs tyget har små hålmönster (cordonnethål?). Så sött! Klänningen har handgjorda knappar i ryggen. Skönheten behövde vädras och när den böljade i vinden kom jag osökt att tänka på Vita frun.

Jag har alltid fascinerats av denna dams olyckliga öde och har besökt Tottesunds herrgård i Maxmo otaliga gånger. Herrgården fungerar delvis som museum och där kan man besöka Vita fruns kammare. Hon sägs ha dött av hjärtesorg och roar sig med att gå igen på herrgården. Jag har tyvärr inte fått reda på mera detaljer om hennes bakgrund, men visserligen erbjuder den sparsamt inredda kammaren en tät stämning av mystik.




museiportalosterbotten.fi


Upphör aldrig att fascineras av hantverket i de handsydda vintageklänningarna. Lägg märke till den förtjusande rosetten med spetskant...

Och ryggsidan med sina bedårande virkade knappar... Denna klänning får mig att vilja gifta mig på nytt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar