söndag 25 oktober 2015

Vy över Gamla stan


Vart vi än går vet jag Stockholm är vår

när vi går hem genom stan
Här går vi med en tyst melodi
ensamma i hela stan


Med Monica Zetterlunds toner i huvudet upplevde vi Stockholm under morgontimmarna. Vi strosade genom Söder och såg stan vakna till liv. När vi kom till Gamla stan var det nästan folktomt och solen letade sig fram genom de smala gränderna och skapade spännande skuggor på husväggarna. 






Dimman låg som ett skirt täcke över Söders höjder tidigt på morgonen...





Vilken härlig känsla att vandra genom Gamla stan i arla morgonstund och beundra de vackra byggnaderna. 



Tyska kyrkan


Medeltida bygglädje


Storkyrkan i Gamla stan



Medeltida färgprakt vid Stortorget. Varför kan vi inte ta modell?






Efter en väl tilltagen hotellfrukost var vi beredda på shopping. Vi fick gå in i en butik per familjemedlem. 





Jag valde denna butik. För den som inte är invigd i vintage-världen kan nämnas att Beyond Retro är en butikskedja som finns i Sverige och London. De importerar kläderna från USA. Jag fick god hjälp av serviceinriktad personal och fick med mig en hel korg med kläder i provhytten, vilket föranledde djupa suckar av mannen. Jag gick dock ut med bara en av klänningarna till allas lättnad.




Världens hittills godaste sushi och dumplings avnjöts på en liten, mysig restaurang




Seglade hem....
Här bor en miljon

säg hör de den ton som Stockholm nu spelar för dem
De far härifrån långt bort härifrån
men Stockholm det är ju vårt hem



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar