måndag 6 april 2015

Broderier

Sekelskiftes monogram

Finns det någon som ännu broderar sina initialer på linnen och handdukar?

Förundras över den tid och omsorg som kvinnorna satte på att brodera på dukar och nattsärkar. Kanske det handlade om att bli lyckligt gift? I allafall är det ett hantverk som inte borde glömmas bort. I min garderob hänger moster Selmas nattsärk med bedårande spetsbyxor och snirkligt broderade initialer; S.L. Moster Selma var min morfars moster förresten. Fullt så gammal är ju inte jag ;)

Troligen broderade kvinnorna sina initialer när de var unga och ogifta. Nattsärken härstammar från sekelskiftet, men är alldeles vit och fin ännu. Den får hänga synlig som ett minne från tidigare sekels kvinnokraft.

Min mor har en monogrambok i sin ägo. Tänk om jag skulle försöka mig på lite plattsöm?

Kolla in nattbyxorna; spetsen, banden, knappar i sidorna...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar