onsdag 8 april 2015

Nål och tråd

Pins and needles


Trodde väl aldrig att jag skulle behöva syskrinet som min mor förärade mig på åttiotalet när jag flyttade till studieorten. Men nu är det bara så att vintageklänningar och nål och tråd hör i hop som ler och långhalm. Varje helg tillbringar jag några timmar med att tråckla ihop det som brustit under veckan. Jag använder nämligen mina vintageplagg på jobbet. De är till för att användas!

En hundraåring måste få ha små blessyrer. Det kan vara midjesömmen som släppt, en fåll som hänger, en knapp som behöver förstärkas i sin söm. Celluloidknappar och bakelitknappar är inte lätta att ersätta. Jag trivs med att sitta och knåpa på klänningarna. Skänker en tanke till de kvinnor som sytt dem. De flesta av mina vintageklänningar är handsydda. Det är bara detdär med att att hitta nålsögat som stör mig...

Tvätta vintage är en hel vetenskap. Det är riskabelt att tvätta en hundraårig skör skönhet. Vissa källor säger att tvätta vintagekläder är absolut no, no. Jag handtvättar alla införskaffade plagg för hand. Tycker att det funkar bra med sidentvål och en skvätt vinäger. Vitvinsvinäger kan användas till mycket, förutom till matlagning. Vintageplagget får en bättre doft och lär bibehålla färgen vid tvätt. Sedan gäller det att torka plant och stryka på avigsidan med handduk som skydd för plagget. 

Överlag har jag haft goda erfarenheter av att tvätta vintageklänningar. Den värsta upplevelsen var rayon crêpe klänningen som blev 20 centimeter kortare och ett par storlekar mindre. Det funkade dock att stryka den lilla pärlan. Man vill inte tvätta sina godbitar väldigt ofta. Det är bäst att använda underklänning och att vädra. Svettskydd är även en bra uppfinning som borde tas i bruk på nytt. Vi tvättar säkerligen ihjäl våra kläder nuförtiden.

Luktar vintageklänningar gammalt då? Jo det gör dom. Många klänningar har hängt på en vind eller liknande i många, långa år. Med tvätt och med vädring försvinner den starkaste odören tycker jag. Lite gammalt får det väl dofta. Jag tycker att doften känns både mysig och trygg. 



Spetsklänning på tork


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar