fredag 17 april 2015

                                 Silk velvet dress (Etsy)

30-tals fägring


Fick nyss en överraskning. För flera månader sedan blev jag förälskad i en 30-tals klänning som fanns på vintageaffären Hoochie Mama Janes fb-sida. Jag frågade om pris och storlek och då kunde försäljaren inte hitta klänningen. Idag hade jag ett meddelande om att klänningen var återfunnen. Nu blev jag alltså med ny klänning igen totalt oplanerat. Positivt är att varan skickas från Helsingfors, så portot blir lågt denna gång!



Ny vintagepärla. Foto från Hoochie Mama Jane

Jag är mycket förtjust i 30-talsklänningarnas puffärmar och vackra halslinningar. De flesta klänningar från detta årtionde brukar tyvärr vara väldigt dyra eller väldigt små i storleken.


Vacker 30-talsklänning i spets från Etsy. Finns kvar - har inte köpt denna...


På 1930-talet experimenterade man med nya material trots att tidsepoken egentligen inte tillät ekonomiska utsvävningar. Festklänningarna är ofta sydda i sammet eller siden och rayontyget användes för vardagskläder. En dam vid namn Madeleine Vionnet uppfann draperingstekniken "bias cut" och denna användes flitigt vid klänningstillverkningen. Filmerna påverkade klädstilen under 1930-talet. Hollywoodglamour. Tänk Jean Harlow och ylledräkt med pälskrage eller negligé , www.vintagefashionguild.org 

Flapper dress fotad på Det Kungliga Teater i Köpenhamn. 1920-1930-tal



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar