söndag 5 april 2015

Farmors blus

Nostalgitripp.

Denna skira blus fann jag nyligen i barnens utklädningslåda. Minns att jag och min kusin gillade att klä ut oss och jag fick behålla blusen i samma veva.


"Naantalin kukkatehdas" är tillverkaren. Åldern är svår att gissa - kanske 60/70-tal. En liten nostalgitripp blev det när jag satte ut fotot på Facebook och mina släktingar kände igen blusen. Farmor lär ha haft blå dräkt och vit hatt till denna. Hon var en slank dam, så det är en blus i liten storlek. Gör sig bra som väggdekoration tycker jag.

Naantalin kukkatehdas inledde förresten sin verksamhet 1935 och avslutade 1972. På Nådendals kommuns sidor kan man läsa att tillverkaren ursprungligen sydde blommor på sina klänningar. Därav namnet "blomfabriken". Så sött! De tillverkade även löskragar, näsdukar, förkläden, handväskor och dockor. Under krigstiden sydde man upp uniformer. 

Klädernas historia är fascinerande. Har man en sådan tur att det införskaffade vintageplagget har en märkning så kan man kolla upp tillverkaren via fashionguild.org

När det gäller vintageklänningar fascinerar mig den ursprungliga bärarens historia allra mest, men den förblir oftast höljd i dunkel...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar